• ۰۵۱۳۸۹۲۹۱۴۰
  • مشهد - بین چهارراه دانشجو و معلم ۳۶

مقاطع پروفیل‌های آلومینیوم چگونه تولیدمی‌شوند؟

مقاطع پروفیل‌های آلومینیومی چگونه تولیدمی‌شوند؟

 

اســتفاده از آلومینیــوم و پروفیــل آن یکی از ارکان اصلی ســاخت درب و پنجره در ســاختمانهای اداری و مســکونی به حســاب می آید.
از مهمترین خصوصیاتی که آلومینیوم را به یکی از پر اســتفاده ترین فلزها تبدیل کرده است، وزن سبک نسبت به دیگر فلزها، ســاخت پذیری، خواص فیزیکی و مکانیکی و تنوع رنگ (آنادایز و الکترو استاتیک)  همچنین مقاومتی را که این فلز در برابر خوردگی دارد میتوان نام برد.
امروزه پروفیلهای آلومینیومی هم به جهت ساخت وساز درب و پنجره و هم در صنعت استفاده های زیادی دارند.
یکی از موارد حائز اهمیت در پروفیــل آلومینیوم، آلیاژ مصرفی آن است.

 

ویژگی های آلومینیوم

 

خم پذیری، اســتحکام یا ســختی، خوش تراش بودن، مقاومت نسبت به خوردگی، انعطاف پذیری، کیفیت ســطح، آنادایزینگ و غیره را میتــوان از ویژگی های مهم آلومینیوم عنوان کرد که این فلز را بســیار پرطرفدار کرده به گونه ای که مصرف آن روزبه روز افزایش می یابد.

متعارف تریــن و پرطرفدارترین نوع آلیاژ آلومینیــوم در صنایع درب و پنجره آلیاژ 6063 با درجه سختی 13 – 14 است. این آلیاژ پس از عملیات حرارتی که ایجینگ نام دارد دارای کیفیت سطح مناسبی میشود و به همین دلیل انتخاب اول اغلب صنایع است.

آلیاژ پرکاربرد دیگری که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار میگیرد، آلیاژ 6061 است. نوع عملیات حرارتی که روی پروفیلهای آلومینیومی صورت میگیرد در میزان ســختی و استحکام آن بسیار مهم و موثر اســت.

 

آلومینیوم
پروفیل آلومینیوم

 

گفتنی است استفاده از عنصر آهن به مقدار زیاد در اینگونه آلیاژها از کیفیت ســطح میکاهد و خط و خش روی پروفیل را بیشتر می کند.

 

فرآیند تولید پروفیل آلومینیوم

 

به طور کلی عمده ترین فرایند تولید پروفیلهای آلومینیومی روش اکســتروژن نام دارد که نسبت به دیگر روش ها جدیدتر بوده و همین موضوع باعث افزایش کیفیت و عملکرد این پروفیل در صنعت ساختمان ســازی شده و به دلیل استقبال زیادی که در ســالهای اخیر پیدا شده بیشترین استفاده را در تولید درب و پنجره داشته است؛ بنابراین روش اکســتروژن مزایای زیادی را به همراه خود داشــته است.

عملیاتی کــه این روش برای تولید پروفیل آلومینیوم دارد بــه این صورت بوده که ابتدا مواد اولیه تولید پروفیل که آن را بیلت آلومینیوم مینامیم تحت فشار بسیار بالا و درجه حرارت مناســب قرار میگیرد سپس آن را از میان قالبهای مخصوص حرکت داده و بدین ترتیب ماده اولیه شــکل می گیرد و به اشــکال مورد نظر تبدیل میشود اما به دلیل اعمال فرآیند حرارتی و فشــار بالایی کــه روی فلز آلومینیوم صورت میگیرد موجب تغییر شــکل ماده اولیه شــده و درنهایت پروفیل آلومینیوم در شکل و اندازه های مورد نظر تولید میشود.

فرایند مذکور اکســتروژن پروفیل آلومینیوم نامیده میشــود و یکی از رایج ترین و پر کاربرد ترین فرایندهای تولید پروفیل آلومینیوم به حســاب میآید. در این روش درواقع ماده اولیه که بیلت گفته میشود با اعمال فشار در قالبهای از قبل طراحی و آماده شده، میگذرد و شکل قالب را به خود میگیرد.
به دلیل اعمال فشار خارجی به فلز و تغییر شکل ساختار بیلت آلومینیومی، روش اکستروژن بهترین روش برای تولید پروفیل آلومینیومی اســت. همچنین با این روش میتوان به طول بینهایت مقاطع پروفیل تولید کرد چون بعد از تمام شدن یک بیلت، بیلتهای بعدی به صورت متوالی و جداگانه در دستگاه قرار میگیرند.

 

شاخه های الومینیوم
الومینیوم

 

بعدازاینکه مقاطع مورد نظر در ابعاد مختلف از پروفیل آلومینیوم تولید شــد حال میتوان پروفیلهای اکسترود شده را توسط اره مخصوص به ابعاد دلخواه برش زد که معمولا 6 تا 8 درصد منطقه انتهایی طول بیلت اســتفاده نمیشود که در فرایند تولید به آن ته بیلت میگویند.

 

نقش دما در تولید آلومینیوم

 

یکی از عناصر بســیار مهم در فرایند اکســتروژن، دماســت. علت مهم بودن دما این اســت که چــون با بالا رفتن دما تنــش مواد کاهش پیدا میکند اکســتروژن راحت تر صــورت میگیرد اما باید توجه کرد اگر دما به نقطه ذوب آلیاژ برســد این موضوع موجب از بین رفتن خواص مورد نظر آلیاژ مورداســتفاده در تولید میشــود.
افزایش سرعت رام (دستگاه پر قدرت) باعث افزایش فشار و درنتیجه بالاتر رفتن دمای آن میشود. در ســرعتهای کمتر رام، گرمای تولیدشده برای انتقال کمتر و همچنین سرعت تولید پروفیل کمتر است.
برای کاهش ضایعات تولید، باید در تمامی مراحل تولید بر روی دما، فشــار و سرعت کنترل داشت. پیچیدگی روابط بین این سه متغیر باعث شده تا بزرگترین و کوچکترین میزان سختی پروفیلهای تولیدشده متفاوت باشد.
اکســتروژن یک فرایند پیوسته است که به کمک آن میتوان مقاطع پروفیلهای آلومینیومــی را از طریق قالبهای مورد نظر تولید کرد. بــا توجه به انعطافپذیری بسیار عالی پروفیل آلومینیوم در دمای اکستروژن، فرایند اکستروژن برای آلومینیوم مناسب است.
اکســتروژن آلیاژهای آلومینیوم متفاوت است. آلیاژهایی که استحکام آنها باالاســت به سختی اکســترود (شکل پذیری) میشــوند. با افزایش ضخامت شکلی که در آن ضخامت به صورت یکنواخت اســت اکســترود آلومينيوم به آســانی انجام میشود.
درحالیکه شکلهای نامتعادل و نامتقارن به سختی اکسترود میشوند. همه آلیاژهای آلومینیوم میتوانند اکسترود شوند.

 

الومینیوم
پروفیل الومینیوم

 

سخن پایانی

گروه بالکانه به منظور جلب رضایت هرچه بیشتر مشتریان خود اقدام به تولید بهترین انواع پنجره دوجداره از جمله پنجره کشویی ، پنجره فرانسوی ، پنجره دو حالته و انواع درب از جمله درب دو حالته ، درب سرویس بهداشتی ، درب سرویس ، درب کشویی ، درب فرانسوی و انواع درب و پنجره از جمله درب و پنجره لمینت و … نموده است جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره و مطلع شدن از آخرین قیمت پنجره دوجداره می توانید با شماره های 0513829140 – 09014311263 تماس حاصل فرمایید و یا به قسمت ارتباط با ما مراجعه کنید.

 

مقاطع پروفیل‌های آلومینیوم چگونه تولیدمی‌شوند؟
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ادامه مطلب
پنجره دوجداره چیست؟

پنجره دوجداره چیست؟

[vc_row][vc_column][vc_column_text] پنجره دوجداره   یکی از عوامل بسیار مهم و تاثیرگذار در زیباسازی فضای یک محیط نور موجود در آن می باشد. برای داشتن نور مناسب در فضا ابتدا باید ...